Ahoj Romane. Rozhodl ses postavit na své vlastní nohy? Rozhodl ses správně!
Ne, nechci tě vylekat. Takto vypadal obecný business plán pro středně velkou firmu před deseti lety. Dnes už je objemnější. Pokud nezačínáš ve velkém, tak ti pro začátek budou stačit ty dva první sloupce, tedy Tisk a Internet. Proč? Jednoduše proto, že bez vizitek se neobejdeš a webová stránka, e-mail a profil (stránka) na sociální síti je v současnosti nejjednodušším a de-facto nejlevnějším způsobem prezentace produktů a služeb. Ve stručnosti řečeno, pokud máš myšlenku a chceš začít podnikat, proveď si analýzu cílové skupiny, zjisti koho chceš oslovit, kdo bude tvým typickým zákazníkem a definuj demografickou skupinu. Všechny zjištěné skutečnosti bude potřeba vzít v úvahu při tvorbě korporátní (či soukromé) grafické identity. Zároveň toto vše musíš zohlednit při psaní textů, tedy při tvorbě copywritingu. Následně je potřeba zamyslet se nad reklamní strategií. Začít jednoduše, připravit vizitky, letáčky a zajistit jejich následnou cílenou distribuci, a dále e-marketing, tedy webové stránky, ideálně propojené na komunikátor některé ze sociálních sítí (např. facebook stránku) a následná propagace na internetu. Propagace v médiích je finančně nákladná, a proto ji v rámci těchto doporučení prozatím vynecháme.
NA ZAČÁTKU BYLA MYŠLENKA
Než začneš podnikat, dám ti pár cenných rad. Začátky jsou nejtěžší. Pokud jsi doposud vždy vystupoval v roli zaměstnance, ať už běžného či řídícího, připrav se na to, že naskakuješ do rozjetého vlaku a ani nevíš kam může jet. Možná to tušíš, ale většinou opak toho co tušíme bývá realitou. Jen málokdo je fakt dobrý vizionář a ví, kde být ve správný čas na správném místě.
Podnikání nikdy nebylo jednodušší. Stačí zajít na živnostenský úřad a můžeš začít. Nepotřebuješ do startu téměř nic. Jako zadarmo to taky úplně nebude, ale proto si tady a čteš tenhle text, aby jsi věděl, jak to na tom trhu funguje a čemu se vyvarovat.
Než začneš měl bys asi vědět toto ...
CO VŠE JE POTŘEBA PŘIPRAVIT?
NÁZEV A FORMA
Rozmysli si, zda-li začneš jako živnostník, nebo založíš společnost s ručením omezeným. Ano společnost můžeš vytvořit i sám a má to své výhody. Popřemýšlej pod jakým názvem chceš služby nabízet a pokud to ponese tvé jméno, tak nezapomeň, že prodáváš sebe a buduješ svoji obchodní značku. To má samozřejmě přidanou hodnotu, ale zase riziko je, že pokud se něco podělá, tak se pak tvé jméno bude skloňovat
GRAFICKÁ IDENTITA
Je nutné pozastavit se nad cílovou sociální skupinou ve tvém oboru a podle toho budovat brand. Ideální je oslovit grafickou agenturu, která má v tomto ohledu zkušenosti a dokáže zohlednit všechny důležité informace do celkové grafické podoby. Promysli si barvy, typografii, ikonografii a rozmysli si, co vše budeš potřebovat (logo, vizitky, hlavičkový papír atd.). Co se týče cen za tvorbu brandu, tak ty se mohou výrazně lišit podle toho koho oslovíš. Musíš si stanovit rozpočet, kolik do toho hodláš investovat. Pokud oslovíš dobrou agenturu, připrav se na to, že tě může brand building vyjít na desítky tisíc. Pokud bys tyto služby poptával u nás, domluvili bychom se na nějakém rámcovém plnění, aby se zbytečně neinvestovalo do něčeho co nevyužiješ a dělaly by se, i když to není z odborného pohledu profesionální, pouze ty prvky grafické identity, které budeš skutečně využívat (např. logo – vizitka apod.).
MATERIÁLY
Texty, obrázky …. vše co budeš chtít publikovat. Samozřejmě název (jméno), kontaktní údaje, popis nabízené služby, slogan, nějaká omáčka kolem toho, loga partnerů, specifikace poptávkového formuláře, pokud bude na webu atd. atd. Čím více tím lépe. Bude potřeba ty data nějak zpracovat a logicky uspořádat. Samotné znění je také důležité, ale s copywritingem, tedy sepsáním prodejních textů, ti rád pomůžu.
DOMÉNA, WEBHOSTING
Jakmile bude vše specifikováno a vytvořeno, může se začít s e-marketingem v jeho nejzákladnější formě, tedy registrace doménového jména, vytvoření webové stránky a stránky na sociální síti. Nezapomeň, že provoz webových stránek tě může vyjít až na desítky tisíc ročně, pokud oslovíš společnost, která se vývojem webových stránek na zakázku zabývá. Webové stránky, to je zejména doména, kterou musíš jednou ročně platit, poté webhosting, ten taky něco stojí, počítej obě dohromady tak cca 1500 Kč ročně. Dále je potřeba si zaplatit výrobu webových stránek. Zde se budeš pohybovat v částkách od 5000 výše. Zase platí, čím lepší agentura, tím vyšší cena. Můžeš si stránky vytvořit sám, pokud máš zkušenosti a využiješ k tomu některou z dostupných služeb na Internetu, ale to tě bude stát zejména mnoho času a ještě měsíční fee, takže to také není ta nejlepší forma. Dále je potřeba počítat s pravidelnou aktualizací www stránek (zejména publikačního systému, jeho modulů a využité technologie). Tím ještě nekončíme. Nejdůležitější je rozběhnout si na webu zabezpečení pomocí SSL certifikátu. Certifikát stojí cca 1500 Kč ročně a výš, ale dá se využít i free certifikát, ale implementace takového certifikátu bude složitější. Další náklady počítej na gdpr. Provoz webu není nejlevnější záležitost a pokud chceš mít svoji doménu, svůj web bez reklam a dalších doprovodných prvků, které snižují tvoji důvěryhodnost a zároveň chceš mít profesionální vzhled a vysokou bezpečnost, můžeš se pohybovat hlavně na začátku v desítkách tisíc. Navíc jsou běžné případy, kdy si necháš něco vyrobit na zakázku a pak jen čekáš a pořád to není ono a pak najednou musíš připlatit, protože to chceš trochu jinak. Dodavatel pak po tobě může chtít měsíční servisné, které se může pohybovat ve stovkách či tisících Kč. Panují zde určitá rizika a tomu bych doporučoval vyvarovat se.
Alternativou může být v ČR jedinečná webhostingová služba Místo pro web. V případě, že chceš všechny starosti s webem hodit za hlavu, doporučuji využít tuto unikátní službu, kterou provozuji již druhým rokem. Více na adrese https://mistoproweb.cz. Už jsem ti o tom říkal. Za 308 Kč měsíčně (při platbě na 24 měsíců) máš vše zahrnuté v ceně a nic nemusíš řešit. Stačí se jen zaregistrovat. Výhody:
- férové účtování formou paušálu, žádné skryté poplatky, žádné penále
- připravíme moderní web na míru, zabezpečíme protokolem SSL
- zajistíme pravidelné aktualizace a technickou podporu
- službu provozujeme na páteřní síti
- vždy používáme nejnovější verzi PHP i vybraného CMS
- webovky si spravuješ sám jednoduše přes administraci obsahu
- získáš přístup k online aplikaci se správou účtu
- manuál k obsluze redakčního systému / administrace (CMS)
- povinná platba je jen prvních 12 nebo 24 měsíců
- poté je možné si platební interval zvolit (1,3,6,12,24 měsíců)
- prvních 30 dnů od registrace máš na vyzkoušení, v případě, že nebudeš spokojený, službu neuhradíš a ta bez sankcí zanikne
- kdykoliv po doběhnutí předplaceného období je možné službu bezdůvodně ukončit
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Jeden z nejlepších způsobů, jak oslovit potencionální zákazníky je prostřednictvím sociálních sítí. I zde se dají dělat velké věci a prakticky vzato, pokud začínáš od píky a nemáš desítky tisíc na inzerci v tištěných médiích, stovky tisíc na reklamu v rádiu nebo miliony na reklamu v televizi, jsou sociální sitě velmi vhodnou propagační alternativou. Profil nebo stránku na téměř každé sociální síti jde snadno, jednoduše a nic to nestojí. Ovšem samotná propagae na sociálních sítích, to už je náročnější. K tomuto tématu se váže také mnoho pravidel a doporučení a v ČR máme několik velmi úspěšných agentur, které se soustředí na byznys sociálních sítí, ale je to široká tématika, kterou můžeme později prokonzultovat.
NA KONCI BUDE ÚSPĚCH
Od dobré myšlenky vede k úspěchu trnitá cesta. Pokud nemáš silného partnera či investora ani velký balík peněz, musíš si promyslet každý krok. Vyhodnocení rizik, zvážení všech pro a proti, kritické myšlení a intuice. To nepodceňuj. V čem přesně tkví úspěch v podnikání ti nikdo přesně neřekne, ale pokud se budeš držet alespoň obecných pravidel a vytvoříš si postupně klientskou základnu, budeš mít pevný základ pro úspěšný business.
Digitální nomád, influencer, freelancer, start-up.
Je jedno čím budeš. Buď hlavně profesionálem. V mnoha věcech ti dokážu poradit, ostatně brand buildingem se zabývám už 15 let a nějaké zkušenosti jsem nasbíral, ale praxe je taková, že srdcem podniku je vždy unikátní know-how, které zná jenom podnikatel, majitel či akcionář. To si postupem času vytvoří každý kdo úspěšně funguje na trhu a někdy o tom ani neví. Obecně se jedná o komplex postupů, formu sdělení a jednání a cílenou promyšlenou a organizovanou propagaci produktů či služeb.
V případě, že budeš potřebovat další informace, můžeme to konzultovat třeba na fb messengeru, kde bývám téměř pořád a to hlavně z toho důvodu, že jej využívám jako komunikační nástroj, kde mne klienti mohou kontaktovat a získat tak rychlou odezvu 😉
Snad ti souhrn informací pomůže se trochu orientovat. Kdybys měl jakékoliv dotazy, tak dej vědět. Měj se.