Ahoj Romane. Rozhodl ses postavit na své vlastní nohy? Rozhodl ses správně!

Ne, nechci tě vylekat. Takto vypadal obecný business plán pro středně velkou firmu před deseti lety. Dnes už je objemnější. Pokud nezačínáš ve velkém, tak ti pro začátek budou stačit ty dva první sloupce, tedy Tisk a Internet. Proč? Jednoduše proto, že bez vizitek se neobejdeš a webová stránka, e-mail a profil (stránka) na sociální síti je v současnosti nejjednodušším a de-facto nejlevnějším způsobem prezentace produktů a služeb. Ve stručnosti řečeno, pokud máš myšlenku a chceš začít podnikat, proveď si analýzu cílové skupiny, zjisti koho chceš oslovit, kdo bude tvým typickým zákazníkem a definuj demografickou skupinu. Všechny zjištěné skutečnosti bude potřeba vzít v úvahu při tvorbě korporátní (či soukromé) grafické identity. Zároveň toto vše musíš zohlednit při psaní textů, tedy při tvorbě copywritingu. Následně je potřeba zamyslet se nad reklamní strategií. Začít jednoduše, připravit vizitky, letáčky a zajistit jejich následnou cílenou distribuci, a dále e-marketing, tedy webové stránky, ideálně propojené na komunikátor některé ze sociálních sítí (např. facebook stránku) a následná propagace na internetu. Propagace v médiích je finančně nákladná, a proto ji v rámci těchto doporučení prozatím vynecháme.

NA ZAČÁTKU BYLA MYŠLENKA

Než začneš podnikat, dám ti pár cenných rad. Začátky jsou nejtěžší. Pokud jsi doposud vždy vystupoval v roli zaměstnance, ať už běžného či řídícího, připrav se na to, že naskakuješ do rozjetého vlaku a ani nevíš kam může jet. Možná to tušíš, ale většinou opak toho co tušíme bývá realitou. Jen málokdo je fakt dobrý vizionář a ví, kde být ve správný čas na správném místě.

Podnikání nikdy nebylo jednodušší. Stačí zajít na živnostenský úřad a můžeš začít. Nepotřebuješ do startu téměř nic. Jako zadarmo to taky úplně nebude, ale proto si tady a čteš tenhle text, aby jsi věděl, jak to na tom trhu funguje a čemu se vyvarovat.

Než začneš měl bys asi vědět toto ...

Nezačínej bez rezervy

Každý má nějaké provozní náklady, něco stojí nájem, něco energie, všechny nejrůznější poplatky a taky potřebuješ, vodu a jídlo. Naštěstí vzduch je zdarma. Pokud chceš podnikat, je potřeba počítat s tím, že to bude stát nějakou energii, čas a peníze a než se to všechno začne vracet, může to být několik měsíců, někdy i léta.

Dobře si promysli co chceš dělat

Business plán si připrav do posledního detailu. Pokud jedeš formou pokus, omyl a nebo chceš přivýdělek k zaměstnaní, tak na to raději rovnou zapomeň. Nelze dělat dvě velké věci pořádně. Jedno je vždy na úkor druhého a většinou oboje dohromady nelze dělat dlouhodobě. Když nevíš a nechceš investovat do analýzy tržního prostředí, poraď se s nejbližšími. I když budeš podnikat jako živnostník, brainstorming dokáže zázraky.

Dělej jen jednu věc

Jeden produkt nebo jednu službu. Stačí. Ale dělej to pořádně. Dobře je málo. Kvalitně. Musíš vynikat, pokusit se odlišit od konkurence. Soustřeď se na práci a tu prezentuj. Nejlépe se klienti sbírají na základě osobního doporučení. Až na druhé koleji je inzerce.

Tvoje jméno, tvoje značka

Tvoje služba může a taky nemusí obsahovat tvé jméno, pokud už ho tam budeš mít, jdeš s kůží na trh a musíš nést všechny následky. Jakkoliv se ovšem firma bude jmenovat, vždy ponese tvůj podpis. Dobře si rozmysli, jakou formou se budeš prezentovat.

Komunikace a copywriting

Ať už se budeš prezentovat prostřednictvím letáčku, brožury, vizitky a dalších prvků grafické identity nebo prostřednictvím web stránek či sociálních sítí, nezapomeň že budeš na očích. Verbální, ale i non verbální komunikace je nesmírně důležitá. Především je potřeba zaujmout a to ne jen obrazem, ale také slovem. Copywriting se nesmí podcenit, plní prodejní úlohu.

To co vypadá profesionálně, musí být profesionální

Sebelepší webové stránky, dechberoucí korporátní design a 100% zpracovaná grafická identita ti bude k ničemu, pokud nebudeš umět profesionálně vystupovat při jednání s klienty. Nauč se plynule a srozumitelně komunikovat. Buď poctivý a férový a neslibuj co nemůžeš splnit. Zaměř se na marketing a obchod. Pokud nefunguje, na míru šitá identita to nezachrání.

Úhel pohledu

Nezapomeň, že klient může mít na danou věc jiný úhel pohledu. Nevidí ti do hlavy ani ty jemu. To co řekneš, může být pochopitelné pro tebe, ale pro něj třeba ne. Vždy jednej s pokorou a nikdy se nesnaž klientovi něco vyvracet. Klient má vždy pravdu, i když tomu je jinak. A pokud panují neshody, raději ustup a klienta obětuj.

První dojem

Dej na šestý smysl. První dojem. První komunikace. Už jsi určitě ve věku, kdy už máš něco za sebou a víš, že pokud v tebe nějaká osoba nebudí důvěru, prověřuj a analyzuj. Co ti ta spolupráce přinese, co ti může vzít, atd. Neber každého za každou cenu, může se to vymstít. Snaž se vybudovat si klientskou základnu. Pomoct mohou i přátelé, kteří o tobě budou mluvit nebo budou sdílet tvoji sociální stránku.

Vše hraje do karet

Můžeme se svobodně rozhodovat a až na některé restrikce, vyhlášky a zákony máme relativně volné ruce a můžeme bez ohledu na dosažené vzdělání, podnikat prakticky bez omezení. Momentálně panují na trhu dobré podmínky, docházejí výrobní prostředky a tvoří se na trhu skuliny. Je nejlepší čas začít.

A

CO VŠE JE POTŘEBA PŘIPRAVIT?

NÁZEV A FORMA

Rozmysli si, zda-li začneš jako živnostník, nebo založíš společnost s ručením omezeným. Ano společnost můžeš vytvořit i sám a má to své výhody. Popřemýšlej pod jakým názvem chceš služby nabízet a pokud to ponese tvé jméno, tak nezapomeň, že prodáváš sebe a buduješ svoji obchodní značku. To má samozřejmě přidanou hodnotu, ale zase riziko je, že pokud se něco podělá, tak se pak tvé jméno bude skloňovat

GRAFICKÁ IDENTITA

Je nutné pozastavit se nad cílovou sociální skupinou ve tvém oboru a podle toho budovat brand. Ideální je oslovit grafickou agenturu, která má v tomto ohledu zkušenosti a dokáže zohlednit všechny důležité informace do celkové grafické podoby. Promysli si barvy, typografii, ikonografii a rozmysli si, co vše budeš potřebovat (logo, vizitky, hlavičkový papír atd.). Co se týče cen za tvorbu brandu, tak ty se mohou výrazně lišit podle toho koho oslovíš. Musíš si stanovit rozpočet, kolik do toho hodláš investovat. Pokud oslovíš dobrou agenturu, připrav se na to, že tě může brand building vyjít na desítky tisíc. Pokud bys tyto služby poptával u nás, domluvili bychom se na nějakém rámcovém plnění, aby se zbytečně neinvestovalo do něčeho co nevyužiješ a dělaly by se, i když to není z odborného pohledu profesionální, pouze ty prvky grafické identity, které budeš skutečně využívat (např. logo – vizitka apod.).

MATERIÁLY

Texty, obrázky …. vše co budeš chtít publikovat. Samozřejmě název (jméno), kontaktní údaje, popis nabízené služby, slogan, nějaká omáčka kolem toho, loga partnerů, specifikace poptávkového formuláře, pokud bude na webu atd. atd. Čím více tím lépe. Bude potřeba ty data nějak zpracovat a logicky uspořádat. Samotné znění je také důležité, ale s copywritingem, tedy sepsáním prodejních textů, ti rád pomůžu.

DOMÉNA, WEBHOSTING

Jakmile bude vše specifikováno a vytvořeno, může se začít s e-marketingem v jeho nejzákladnější formě, tedy registrace doménového jména, vytvoření webové stránky a stránky na sociální síti. Nezapomeň, že provoz webových stránek tě může vyjít až na desítky tisíc ročně, pokud oslovíš společnost, která se vývojem webových stránek na zakázku zabývá. Webové stránky, to je zejména doména, kterou musíš jednou ročně platit, poté webhosting, ten taky něco stojí, počítej obě dohromady tak cca 1500 Kč ročně. Dále je potřeba si zaplatit výrobu webových stránek. Zde se budeš pohybovat v částkách od 5000 výše. Zase platí, čím lepší agentura, tím vyšší cena. Můžeš si stránky vytvořit sám, pokud máš zkušenosti a využiješ k tomu některou z dostupných služeb na Internetu, ale to tě bude stát zejména mnoho času a ještě měsíční fee, takže to také není ta nejlepší forma. Dále je potřeba počítat s pravidelnou aktualizací www stránek (zejména publikačního systému, jeho modulů a využité technologie). Tím ještě nekončíme. Nejdůležitější je rozběhnout si na webu zabezpečení pomocí SSL certifikátu. Certifikát stojí cca 1500 Kč ročně a výš, ale dá se využít i free certifikát, ale implementace takového certifikátu bude složitější. Další náklady počítej na gdpr. Provoz webu není nejlevnější záležitost a pokud chceš mít svoji doménu, svůj web bez reklam a dalších doprovodných prvků, které snižují tvoji důvěryhodnost a zároveň chceš mít profesionální vzhled a vysokou bezpečnost, můžeš se pohybovat hlavně na začátku v desítkách tisíc. Navíc jsou běžné případy, kdy si necháš něco vyrobit na zakázku a pak jen čekáš a pořád to není ono a pak najednou musíš připlatit, protože to chceš trochu jinak. Dodavatel pak po tobě může chtít měsíční servisné, které se může pohybovat ve stovkách či tisících Kč. Panují zde určitá rizika a tomu bych doporučoval vyvarovat se.

Alternativou může být v ČR jedinečná webhostingová služba Místo pro web. V případě, že chceš všechny starosti s webem hodit za hlavu, doporučuji využít tuto unikátní službu, kterou provozuji již druhým rokem. Více na adrese https://mistoproweb.cz. Už jsem ti o tom říkal. Za 308 Kč měsíčně (při platbě na 24 měsíců) máš vše zahrnuté v ceně a nic nemusíš řešit. Stačí se jen zaregistrovat. Výhody:

  • férové účtování formou paušálu, žádné skryté poplatky, žádné penále
  • připravíme moderní web na míru, zabezpečíme protokolem SSL
  • zajistíme pravidelné aktualizace a technickou podporu
  • službu provozujeme na páteřní síti
  • vždy používáme nejnovější verzi PHP i vybraného CMS
  • webovky si spravuješ sám jednoduše přes administraci obsahu
  • získáš přístup k online aplikaci se správou účtu
  • manuál k obsluze redakčního systému / administrace (CMS)
  • povinná platba je jen prvních 12 nebo 24 měsíců
  • poté je možné si platební interval zvolit (1,3,6,12,24 měsíců)
  • prvních 30 dnů od registrace máš na vyzkoušení, v případě, že nebudeš spokojený, službu neuhradíš a ta bez sankcí zanikne
  • kdykoliv po doběhnutí předplaceného období je možné službu bezdůvodně ukončit

 

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Jeden z nejlepších způsobů, jak oslovit potencionální zákazníky je prostřednictvím sociálních sítí. I zde se dají dělat velké věci a prakticky vzato, pokud začínáš od píky a nemáš desítky tisíc na inzerci v tištěných médiích, stovky tisíc na reklamu v rádiu nebo miliony na reklamu v televizi, jsou sociální sitě velmi vhodnou propagační alternativou. Profil nebo stránku na téměř každé sociální síti jde snadno, jednoduše a nic to nestojí. Ovšem samotná propagae na sociálních sítích, to už je náročnější. K tomuto tématu se váže také mnoho pravidel a doporučení a v ČR máme několik velmi úspěšných agentur, které se soustředí na byznys sociálních sítí, ale je to široká tématika, kterou můžeme později prokonzultovat.

NA KONCI BUDE ÚSPĚCH

Od dobré myšlenky vede k úspěchu trnitá cesta. Pokud nemáš silného partnera či investora ani velký balík peněz, musíš si promyslet každý krok. Vyhodnocení rizik, zvážení všech pro a proti, kritické myšlení a intuice. To nepodceňuj. V čem přesně tkví úspěch v podnikání ti nikdo přesně neřekne, ale pokud se budeš držet alespoň obecných pravidel a vytvoříš si postupně klientskou základnu, budeš mít pevný základ pro úspěšný business.

Digitální nomád, influencer, freelancer, start-up.

Je jedno čím budeš. Buď hlavně profesionálem. V mnoha věcech ti dokážu poradit, ostatně brand buildingem se zabývám už 15 let a nějaké zkušenosti jsem nasbíral, ale praxe je taková, že srdcem podniku je vždy unikátní know-how, které zná jenom podnikatel, majitel či akcionář. To si postupem času vytvoří každý kdo úspěšně funguje na trhu a někdy o tom ani neví. Obecně se jedná o komplex postupů, formu sdělení a jednání a cílenou promyšlenou a organizovanou propagaci produktů či služeb.

V případě, že budeš potřebovat další informace, můžeme to konzultovat třeba na fb messengeru, kde bývám téměř pořád a to hlavně z toho důvodu, že jej využívám jako komunikační nástroj, kde mne klienti mohou kontaktovat a získat tak rychlou odezvu 😉

Snad ti souhrn informací pomůže se trochu orientovat. Kdybys měl jakékoliv dotazy, tak dej vědět. Měj se.